mandag, mai 16, 2011

San Gimignano! :)

Neste dag stod jeg også tidlig opp, og jogget faktisk en tur før frokost. Eller jogget/gikk, for det var virkelig sykt bratt der. Etter joggeturen øvde, jeg så det var en ambisiøs start på dagen. :)

Etter en hel hviledag ved huset, kom vi oss avgårde på utflukt på dag 2 i ferien vår. Vi dro til en av Toscanas mange middelalderbyer, nemlig San Gimignano. Den er en av de mest kjente, og det er fordi den har så mange høye tårn. I middelalderen var den nemlig ikke mulig å ha den fetaste bilen i gata, så da bygde de det høyeste tårnet i steden. :)
Siden det nå er helt i begynnelsen av turistsesongen, var det en fin plass å være, men midt på sommeren kan det visst være helt forferdelig mye folk.

Først stopp var pappa veldig fornøyd med. Hans favoritt er nemlig is, og det er jo italienerne spesialister på. :)

Mmm! Pistasj og sjokoladefondant. Isen i Italia smaker jo virkelig akkurat det den skal smake. :)

Mathilde var mest opptatt av is-skjea og ikke isen, men hun blir sikkert fort nok opptatt av isen også. Hele uka ble hun flyttet rundt fra fang til fang, og så ut til å stortrives hos alle i familien. :)

Piazzaen, torget i San Gimignano. Det var en ønskebrønn der, og Gustav fikk hive en mynt oppi, og han ønsket seg en fotball. :)

Vi var ekte turister og betalte for å gå opp til toppen av det høyeste klokketårnet i byen. Nesten 300 trinn, og jeg hadde høyhælte sko, så jeg kjente det godt dagen etter.
Herr og fru i kjent positur. :)

Utsikten var upåklagelig! Torget dere ser er torget med ønskebrønnen.
Alle utenom mamma og Mathilde var med opp til toppen. Gustav nærmest sprang opp alle trinnene, helt til den siste lille stigen, da nektet han å gå videre, men etter litt overtalelse kom han seg til topps. :) (Jeg har riktignok skrevet i reisedagboken min at Mathilde var med helt i toppen av tårnet, men det var å ta litt i. Jeg var nok ganske trøtt da jeg skrev det. :))

Etterhvert ble vi sultne, og fikk oss en italiensk pizza hver til lunsj. :)
Vi holdt på å gå i turistfella og sette oss på en av "restaurantene" på torget, men Terje fikk reddet oss i siste liten, og fikk oss inn på en restaurant som viste seg å ha en fantastisk takterasse. :)

Mommo og søs triller blandt alle tårna. Vi shoppet litt også. Mamma kjøpte blandt annet en fin skinnveske til den gode naboen hjemme, som passet Cesar. :)

Vel hjemme i huset tok jeg frem den medbrakte italienske kokeboka og laget middag, med hjelp fra Terje og Christian. Forretten var fersk pasta med ricotta og spinat. Jeg fant ingen kjevle, så jeg kjevlet med en vannkaraffel, så jeg fikk ikke pastaen så veldig tynn, men smaken var i alle fall god. :)

Til hovedrett ble det Toscans kylling, som i følge boka mi er en slags tomatbasert kyllinggryte som vi spiste med salat og brød til. Det ble kjempegodt! :)

Et av mange slag med amerikaner, som vi ofte avsluttet dagen med. Etter å ha sparket revisoren fra dagen før som klarte å få feil i hver eneste rad, tok Terje over skrivinga denne kvelden. :) Hvem som vant har jeg glemt å notere i boka mi. ;)